Aamu valkeni tuulisena, mutta aurinkoisena. Aamupäivällä kierrettiin Kaunissaaren eteläpuolen nähtävyydet, kuten paikallinen hautausmaa.
Lähtö septilaiturista tapahtui pitkän springiköyden varassa kovan tuulen takia ja tässä yhteydessä tuli huomattua että septitankki ei olekaan kiinteästi asennettu laituriin. Onneksi pysyi vielä laiturin puolella... Kotkassa käytiin miehistön täydennyksen yhteydessä ihailemassa puuveneitä ja hankkimassa muonatäydennystä. Tämän jälkeen aloimmekin sitten ihmetellä rannikon satamien huonoa varustelutasoa Saimaan palveluihin tottuneena. Juomavettä ja septityhjennyspaikkaa ei meinannut löytyä mistään. Lopulta ongelmat kuitenkin ratkesivat ja matkaa päästiin jatkamaan kohti Loviisaa ja seuraavaa etappiamme, Svartholman linnoitusta.
Lokikirjasta 20.07.02 1145 Kaunissaaresta lähtö kävelyretken jälkeen. Yleiset huussit aivan täynnä sitä ihteään... 1326 Tuuli 6-12 m/s Saapuminen Kotkaan, kiinnittyminen kantasatamaan. Sivutuulta ja sivumyötäistä. Tavarat hivenen vaelteli samoin tutkan suuntanäyttö. Kiitokset omasta ja perheeni puolesta kivasta reissusta T: Reepe Hujanen 1400 Kippari Hujanen siirtää aluksen päällikkyyden Ohto Kokolle 1730 Kotkasta ruoka- ja miehistötäydennyksen jälkeen. Reepe, Sisko ja Eetu Hujanen pois. Meri ja Miina Manninen kyytiin. 1745 Kuusinen. Juomavesitäydennyksellä 1815 Kuusisesta 1850 Sapokanlahti septin tyhjennyksineen ja uimataukoineen 2025 Sapokanlahdesta